Kort verslag van een geslaagde bijeenkomst!

We vinden het onze taak om niet alleen reactief maar ook proactief onze klanten en partners te informeren over wetgeving. Zeker als het gaat om wetgeving waarvan wij denken dat er veel, en in dit geval heel veel, werk op de bedrijven af gaat komen. Afgelopen week was het zover: tijdens onze informatiebijeenkomst in Brouwerij Vandeoirsprong in Oirschot hebben we, onder het genot van een hapje en een drankje, in een informele sfeer de deelnemers geïnformeerd over de aankomende ADR-2019 veranderingen en de nieuwe poison centre aanmelding volgens Bijlage VIII van CLP.  De groep deelnemers was onder de indruk van de aanstaande veranderingen en had meer dan voldoende vragen om er een interactieve bijeenkomst van te maken. Eenduidige conclusie: er staat ons weer behoorlijk wat te wachten op regelgeving gebied. We zullen dus echt aan de slag moeten!

ADR-2019: het einde van de harmonisatie!

ADR zorgt met de 2-jaarlijkse update in 2019 voor een einde aan de korte harmonisatie tussen CLP & ADR! Deze update heeft naast veel kleine aanpassingen 2 grote veranderingen, te weten:

  • “ARTICLES CONTAINING….” De toevoeging van gevaarlijke stoffen in voorwerpen, apparaten en machines. Over de hele linie van gevaren in het ADR zijn in totaal 132 nieuwe UN-nummers opgenomen, zoals: “articles containing flammable liquids N.O.S.”; “articles containing corrosive substance N.O.S.”; “articles containing …”; etc. De grote vraag hierbij is: wat verstaan we onder voorwerpen, apparaten en machines? Auto’s, cartridges, koelkasten, ….?
  • ADR REKENREGELS VOOR KLASSE 8 MENGSELS ADR-2109 bevat eigen rekenregels voor mengsel-classificatie voor klasse 8. De nieuwe regels zijn gebaseerd op de verpakkingsgroep van de ingrediënten en de percentages van de ingrediënten in het mengsel en hebben geen connectie meer met CLP. Dit gaat zorgen voor veel verschillen in classificatie tussen ADR & CLP: irriterend volgens CLP kan corrosief zijn volgens ADR en andersom. Het wordt er niet duidelijker op…

DATA: de toekomst van het ViB?

Waarom zijn we allemaal bezig met het overtypen van ViB’s in onze eigen systemen, als er een uniform data-format (SDScomXML) beschikbaar is? Waarom sturen we nog steeds pdf-documenten met platte tekst rond in de keten als er een mogelijkheid is om data aan een pdf toe te voegen? Waarom helpen we elkaar (en onszelf) niet een klein beetje, en starten we met het rondsturen van data in de keten?

De nieuwe Poison Centre Notification (PCN): meer werk en ingrijpender dan REACH & CLP!

Het aanvragen van een UFI, het toekennen van een productcategorie op basis van EuPCS, en dan nog de Poison Centre Notification volgens de nieuwe regels, uitgezet in Annex VIII van CLP. Het lijkt in eerste instantie een mooie verandering: 1 centraal Europees aanmeldingsportal voor alle aanmeldingen. Als we wat dieper in de details duiken, is er een aantal aspecten dat er toch voor zorgt dat het helaas niet zo rooskleurig is:

  • UFI: Lees hier mijn BLOG over de UFI. Dan wordt duidelijk dat het niet zomaar het aanvragen van een nummer betreft. Het vraagt van veel bedrijven een totale aanpassing van hun administratie.
  • EuPCS: Het bepalen van een product categorie lijkt vrij makkelijk, maar met een 5-traps beslissingsboom, inclusief vele uitzonderingsregels, is het helaas wat ingewikkelder. Ik zal er binnenkort nog een volledige BLOG aan wijden.
  • PCN-portal: Als alle informatie beschikbaar is, komt de aanmelding, die gedaan moet worden in een portal dat nog niet beschikbaar is! En dat waarschijnlijk het komende half jaar ook nog niet beschikbaar komt, terwijl de eerste deadline van 01-01-2020 al vaststaat!? Wat moeten we invullen? Hoe moeten we alles aanleveren? Kan ik een onvolledige samenstelling aangeven of moet die 100% zijn? Kan ik in meerdere lidstaten tegelijk notificeren? Etc, etc…

Genoeg vragen dus en te weinig informatie, met een “guidance” die nog steeds in “draft” is wordt het er tot nu toe niet veel duidelijker op. We houden het in de gaten en houden jullie op de hoogte!

Het beste advies dat we kunnen geven is: “GA AAN DE SLAG!”

De bijeenkomst heeft de deelnemers en ook ons laten zien dat er de komende tijd weer behoorlijke veranderingen op stapel staan en dat we genoeg te doen hebben.

ADR-2019 komt al snel en zal qua classificatie veel werk met zich meebrengen. Alle producten die geclassificeerd zijn met corrosief of irriterend (volgens CLP) zullen opnieuw bekeken moeten worden. Het verschil kan een zwaardere maar ook een minder zware ADR classificatie tot gevolg hebben en dat kan weer leiden tot veranderingen in bijvoorbeeld verpakking, transport maar ook opslag.

PCN lijkt nog ver weg maar de veranderingen zullen al langzaam in gang gezet moeten worden. Gaan we gebruik maken van de 5-jarige transitieperiode en gaan we nu nog alles volgens het huidige versplinterde systeem aanmelden? Of gaan we nu al UFI’s aanvragen voor onze huidige “formuleringen”? Hoe gaan we het administratief borgen? En hebben we wel alle informatie om de aanmelding te doen, of hebben we bijvoorbeeld extra informatie nodig van onze leveranciers?

De korte samenvatting van het evenement, en het beste advies dat we nu dus kunnen geven is: GA AAN DE SLAG!

groetjes,

ivo

0
reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *