“Ik wil mij juist bezighouden met mijn corebusiness om leuk zaken te doen.”

Wie?

Mark Smit

Functie?

Technical Sales & Business Development Manager Europe

Bedrijf?

Reaxis bv
 
 
“We zijn een Amerikaans bedrijf dat katalysatoren maakt voor de chemische industrie. Tot twee jaar geleden hadden we nog geen vertegenwoordiging in Europa, we deden alle business vanuit de Verenigde Staten. Voor veiligheidsinformatiebladen (VIB’s) zijn in de VS andere richtlijnen dan in Europa, die waren voor mijn Amerikaanse collega’s lastig te begrijpen. En daarbij hebben we in Europa ook nog de verschillende talen.

Tot een paar jaar geleden maakten we gebruik van een leverancier voor een beperkt aantal VIB’s, maar daarbij vonden we de samenwerking en communicatie niet lekker gaan. Bovendien rekenden ze extreem hoge bedragen, waardoor er weinig vertrouwen was. Mijn Amerikaanse collega’s vonden het lastig om op deze manier te werken.

VIB maken naast werkzaamheden

Toen ik bij Reaxis kwam werken was één van mijn taken om de REACH registraties en VIB’s op orde te brengen. Ik constateerde dat we van veel producten geen Europese veiligheidsbladen hadden, terwijl we die wel nodig hadden – ook voor onze promotie. In eerste instantie heb ik toen een bestaande VIB omgebouwd naar andere producten. Dat deed ik met hulp van mijn Amerikaanse collega, hij heeft veel ervaring op het regulatorische vlak. Samen lukte dat aardig. Ik had er beetje verstand van, maar ben er zeker geen expert in. Het was eigenlijk knippen, kopiëren en plakken, maar we hadden tenminste een basis.

Het maken van een VIB kostte enorm veel tijd, terwijl ik realiseerde dat het niet mijn kerntaak was. Ik had de competenties ook niet. En ik voorzag dat als ik dit op deze manier moest blijven doen het een probleem ging worden. Want de VIB’s moeten ook nog onderhouden worden. Terwijl het hebben van VIB’s wel nodig is, dit soort zaken moet je als bedrijf gewoon op orde hebben.

Samenwerken met een specialist

Vorig jaar zijn we een project gestart om onze REACH registraties te actualiseren. Daarvoor hadden we een consultant ingehuurd. Hij wees mij op de VIB fabriek als mogelijke partner voor VIB’s. Dat paste goed in mijn filosofie: een one-stop-shop hebben op dit vakgebied.

Het was ook een optie om het zelf te doen, om met aangeschafte software zelf VIB’s te gaan maken. Maar naast de kosten van een licentie moet je dan ook de know-how hebben. Dat moet je niet willen, het kan makkelijker en beter door samen te werken met een externe specialist. Het zal ook wel te maken hebben met de overgang naar een nieuwe generatie die niet het bezit, maar het gebruik belangrijker vindt. Je bent daarmee ook een stuk flexibeler. Ik weet dat mijn collega’s in de VS zelf hun VIB’s maken, maar dat gaf soms problemen. En ik wil mij juist bezighouden met mijn corebusiness: leuk zakendoen.

“Ik wil mij juist bezighouden met mijn corebusiness om leuk zaken te doen.”

We hebben een paar leveranciers gesproken en kozen uiteindelijk voor de VIB fabriek. Anderen waren aanzienlijk duurder en hun flexibiliteit was naar mijn idee veel minder. De VIB fabriek heeft bovendien veel ervaring met het opzetten en het onderhouden van VIB’s. Ze weten waarover ze praten en kunnen de juiste informatie in no-time aanleveren. De kostenstructuur is bovendien helder en goed. Bovendien is hun proces zodanig opgezet dat we nu vrij eenvoudig een VIB kunnen vertalen. Dat is een enorm kostenvoordeel.

In de praktijk

Concreet betekent dit nu dat ik niet snel misgrijp. Het prettige is dat we snel kunnen schakelen. Reken maar uit: in Europa voeren we ongeveer 40 producten met ieder 23 bladen voor alle talen. Dat zouden ruim 800 bladen moeten zijn, maar die hebben we niet allemaal direct nodig. Wanneer we nu een keer een nieuwe VIB moeten laten maken in een andere taal, dan is deze er snel. Dat helpt mij weer om commercieel vlot te kunnen schakelen. En we hebben geen administratieve rompslomp, omdat de VIB fabriek werkt met een online systeem waarin we direct goedkeuring op een offerte kunnen geven. Dat werkt heel soepel. De VIB fabriek heeft bovendien de nodige ervaring binnen de EU, ze ontzorgen je echt.

Het vertrouwen is ondertussen groot. Vanuit de VS hebben we carte blanche gekregen voor wat betreft de Europese VIB’s. In de praktijk hebben we een driehoekscontact met de VS en de VIB fabriek. Mijn Amerikaanse collega is een oude rot in vak, hij is zeer competent. Ook hij is heel enthousiast over de kwaliteit van de bladen. De volgende stap is dat onze REACH registraties nu geïmplementeerd moeten worden in een VIB. Daar gaan we nu samen aan werken, ik heb er alle vertrouwen in!”

Deel dit artikel
0
reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *