“Iedere WML’er moet gezond en wel thuiskomen. Dat is het doel.”

Wie?

Rachelle Philippen

Functie?

Medewerker Kwaliteit, Arbo & Milieu

Bedrijf?

WML

“Natuurlijk is water veilig om mee te werken. Maar we doen meer. Op sommige locaties halen we een deel van de kalk uit het water. Dat doen we met een grote waterontharder, en voor het reinigen van deze ontharder gebruiken we gevaarlijke stoffen. Ook lijmen we de verbindingen van onze leidingen, de grond rond onze locaties onderhouden we met bosmaaiers op benzine en we zetten soms een minigraafmachine in die op diesel loopt.”

Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) is drinkwaterleverancier voor ruim 500.000 huishoudens en 14.000 bedrijven in Limburg. Rachelle Philippen is medewerker Kwaliteit, Arbo & Milieu. “Onze kernwaarden zijn vakmanschap en bevlogenheid, maar vooral betrouwbaarheid. Daarbij letten we op de risico’s van ons werk voor mens en milieu. Veiligheid staat bij ons hoog op de agenda. Alles wat we doen wordt hieraan getoetst.”

Team KAM: voor veiliger werken

Bij WML bewaakt het Team KAM de kwaliteits-, arbo-, en milieuzaken. Philippen legt uit: “KAM staat voor Kwaliteit, Arbo en Milieu, maar tegelijkertijd ook voor Kennisdelen, Aanspreken en Melden.” Het team waar ze deel van uitmaakt zorgt ervoor dat arbeidsomstandigheden vanuit de wet praktisch vertaald worden naar de organisatie. Bondig vat ze samen: “Samen met alle WML’ers zorgen wij ervoor dat bij WML zo veilig mogelijk gewerkt kan worden.”

Kwaliteit, Arbo en Milieu bij WML from WML drinkwater on Vimeo.

“Daarbij zoeken we dagelijks naar manieren om ervoor te zorgen dat medewerkers zich bewust zijn van risico’s en op een zo veilig mogelijke manier werken. Want bij het werken met gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld, wil je een melding vóór zijn. De informatie over het werken met gevaarlijke stoffen moet natuurlijk altijd up-to-date zijn. Deze informatie stond voorheen altijd op een papieren kaart met daarbij het Veiligheids Informatie Blad (VIB) en een bijbehorende werkplek instructiekaart.”

Hindernissen en wensen

Maar het werken met statische informatie op papier zorgde voor hindernissen. “We merkten dat de bladen niet altijd up-to-date waren. Ook hadden collega’s niet altijd alle informatie op hun werkplek direct bij de hand. En er stond veel tekst op, we hoorden vaak dat de info die men zocht moeilijk vindbaar was.”

Team KAM wilde het werken met productveiligheidsinformatie gemakkelijker maken. Philippen en haar collega’s deden onderzoeken, inspecteerden werkplekken, bezochten locaties en collega-waterbedrijven. “WML werkt samen met andere waterleidingbedrijven, dus we nemen graag een kijkje in elkaars keuken. Zij bleken echter tegen hetzelfde probleem aan te lopen. Daarom zijn we gaan kijken naar inventieve oplossingen in de markt en kwamen zo terecht bij de VIB-fabriek en hun PIKA-app. De VIB-fabriek had in het verleden al eens contact met ons gezocht, maar dat kwam iets te vroeg omdat toen nog niet iedereen de beschikking had over een zakelijke smartphone en nog niet al onze locaties voldoende internetdekking hadden.”

Positief na een pilot

“We hebben eerst een test gedaan die positief verliep. Met de PIKA-app bij de hand werk je makkelijker aan een betere veiligheid, merkten we. Straks gaan we de app dan ook in de hele organisatie uitrollen.” Philippen en het KAM-team krijgen positieve reacties van collega’s. “Vaak horen we dat de app erg handig en snel is. En dat collega’s niet meer terug hoeven te lopen, omdat de informatie in de app overal beschikbaar is. Ook geeft men aan de informatie sneller te kunnen vinden, omdat er geen lange teksten gelezen hoeven te worden. ”

“De VIB-fabriek zorgde ervoor dat alle stoffen waarmee WML werkt, beschikbaar zijn in de PIKA-app. Team KAM heeft daarbij de puntjes op de i gezet door WML-begrippen en veelgebruikte termen toe te voegen. ”Een eigen sausje dus, dat is namelijk ook mogelijk. We hadden het vullen van de app ook volledig kunnen uitbesteden aan de VIB-fabriek, maar we willen als team de informatie graag zelf leren kennen en kunnen beheren.”

Twee app’s tegelijkertijd testen

De software en de back-end vinden ze bij WML eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken. “We kregen meer dan voldoende begeleiding van de VIB-fabriek bij de pilot. Niets was te veel, al vroegen we om langs te komen voor extra ondersteuning.” Opvallend daarbij was dat WML tegelijkertijd twee nieuwe apps testte. Naast de PIKA-app werd ook een app getest voor het melden van gevaarlijke situaties en voor het doorgeven van klachten en complimenten. “Maar de PIKA-app was zó eenvoudig en helder, dat er weinig opmerkingen over kwamen. Bij de andere app hebben we meerdere aanpassingen moeten doen; de opzet moest duidelijker en de inhoud specifieker.”

Philippen ziet uit naar het werken én het samenwerken met de PIKA-app. “Dat collega’s die de app gebruiken regelmatig bij ons aankloppen met hun wensen en suggesties, zodat we de PIKA-app samen optimaal kunnen beheren.” De implementatie is volgens Philippen geslaagd als ze bij Team KAM merken dat collega’s daadwerkelijk met de informatie aan de slag gaan, bijvoorbeeld bij het reinigen van leidingen of bij het werken met gevaarlijke stoffen. “Ons doel is dat iedere WML’er ’s avonds weer gezond en wel thuiskomt!”

0
reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *